Blog

Alle
aug 31 / 2012 20 tips, do's en don'ts voor Social Media op zakelijke evenementen
BRON : www.eventbranche.nl - 30 augustus 2012 - 13.08u - door Sjoerd Weikamp

ONLINE EVENTS - In het komende EventBranche Magazine een zeer uitgebreid artikel over Social Media, zakelijke evenementen en de stand van zaken. Diverse professionals laten hun licht schijnen op hoe ver we zijn, wat we vooral wel en vooral niet moeten doen. Dat resulteerde in een interessant artikel een lijst van 20 do's en don'ts:



  1. Start met een marketing/communicatie strategie en kijk of social media daar in passen.

  2. Onderzoek waar de doelgroep van je event zich online bevindt en sluit je aan bij de bestaande groepen waar zij actief zijn.

  3. Als je een event wilt organiseren, kun je via social media snel je doelgroep traceren. Kijk welke soortgelijke events er in het verleden zijn georganiseerd en je weet waar je potentiële doelgroep zit.

  4. Formuleer een hashtag (#) voor het event en communiceer deze.

  5. Plan social media in, in de voorbereiding van een event. Stel een team samen van social media managers, strategen of producenten. Voeg eventueel een social media reporter, helpdesk en een videoproducent toe aan het productieteam.

  6. Maak gebruik van dashboards, zoals tweetdeck.com , hootsuite.com om je verschillende social media te reguleren.

  7. Zorg dat je als event organizer beschikt over probleemloos draadloos internet (WiFi). Klinkt als een open deur, maar iedereen weet uit eigen ervaring dat de praktijk weerbarstiger is. Uiteraard gebruiken de bezoekers ook in het voor- en natraject van het event social media, maar de bezoekers willen vooral tijdens het event live hun ervaringen posten.

  8. Reserveer tijd en aandacht voor social media. Een dood account veroorzaakt reputatieschade. Besteed een deel van de berichtgeving eventueel uit aan professionals en maak gebruik van automatische programma’s. Doe dit echter niet te veel, want het maakt de communicatie onpersoonlijker.

  9. Begin op tijd: een half jaar voor een event. Social media zijn namelijk vreemd genoeg ook slow media. De informatie overdracht gaat weliswaar razendsnel, maar het kost veel tijd om vertrouwen op te bouwen met de doelgroep.

  10. Zoek je doelgroep op waar deze online actief is en meng je in hun discussies. Luister en reageer. Vermijd te zenden of de wijsneus uit te hangen. Probeer te ontdekken wat in de doelgroep leeft, zodat je ze beter kunt bedienen/servicen en reageer tijdig op vragen vanuit de doelgroep. Via de hashtag #durftevragen kun je feedback van bezoekers/deelnemers vragen.

  11. Val op door originaliteit, maar voeg vooral waarde toe: content dient relevant en informatief te zijn en niet te commercieel.

  12. Vrees social media niet, maar gebruik negatieve feedback (tweets over de onverstaanbare spreker) om details tijdens het event te corrigeren.

  13. Neem de doelgroep als leading en niet je eigen referentiekader. Dat kan betekenen dat je niet van 9 tot 5 uur tweets verstuurt, maar ’s avonds en in het weekend.

  14. Plaats de Twitter Wall tijdens het event niet achter de spreker, maar elders. Tweeten tijdens het spreken leidt tot rumoer en ruis.

  15. Houd de regie. Als je bijvoorbeeld tijdens een congres een Twitter Wall gebruikt, zorg dan voor een snelle screening, zodat onoirbare tweets niet getoond worden.

  16. Gebruik vooral social media, die visualiseren (Youtube, Facebook, Pinterest). Uit onderzoek blijkt dat die aan populariteit winnen. Dus meer plaatjes en filmpjes en minder tekst.

  17. Denk als je event organizer bent als een uitgever. Je bent uitgever van kennis en informatie op een bepaald interessegebied. Spaar niet alle info op voor het event, maar deel deze kennis via social media.

  18. Authenticiteit is belangrijk. Probeer jezelf te zijn. Zorg dat je merkwaarden op orde zijn en leef daar naar. Dat helpt om doelgericht te twitteren. Zorg dat je offline waarmaakt wat je online belooft.

  19. Organiseer offline activiteiten (events) voor mensen die in een online community zijn verenigd. Mensen die online een klik hebben, hebben dat in het echte leven vaak ook.

  20. Gebruik Apps en andere tools die de communicatie van bezoekers tijdens een event faciliteren. 
Terug
{ImageControl}
{lblDate}
{CategoriesControl} {lblTitel}
{dvText}
^
Deze website maakt gebruik van cookies De website van Optimizer bv maakt gebruik van cookies om onze website betrouwbaar en veilig te houden, prestaties te meten en persoonlijke advertenties aan te bieden. Bij het toelaten van cookies gaat u ermee akkoord dat wij informatie delen met derde partijen, zoals onze marketingpartners, die deze kunnen combineren met andere informatie die u aan hen heeft verstrekt of die zij hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun diensten. Als u de cookies weigert gebruiken wij enkel functionele cookies. Via onze Cookie Policy kan u uw voorkeuren beheren.
Toon details Verberg details
Selectie toelaten
Alle cookies toelaten