Google Maps, een platform voor routeplanning en het opzoeken van plaatsen, bedrijven en andere zaken krijgt er een nieuwe functie bij, namelijk de PlaceRank.
Die PlaceRank wordt een maatstaaf voor de belangrijkheid van plaatsen op Google Maps. Wat er toch op wijst dat locatie een onderdeel is in het zoeken naar iets.
Daarnaast deelt Google 190.000 stickers uit, enkel in de USA, om winkels enkele voordelen te bieden op Google Maps.
190.000 QR (Quickmark) stickers worden uitgedeeld aan winkels in de USA. Er is een selectie gemaakt a.d.h.v. de meest opgezochte winkels op Google en Google Maps. De winkelhouders die deze sticker op hun pand plakken, krijgen een eigen Google Maps pagina met enkele extra voordelen zoals de mogelijkheid tot aanbieden van coupons en dagaanbiedingen.
Deze favoriete plaatsen (
Favorite Places on Google) krijgen dus een plaats op Google Maps en een QR code.
De QR code (kan gelezen worden met een Quick QR code Reader)
Deze QR code wordt getoond bij het opzoeken van de winkel op Google Maps. Dankzij een Quickmark QR Code Reader kan je deze code inlezen met je smartphone (in dit geval iPhone of Android phone) en krijg je meer info over de winkel zoals kortingen, de pagina van de winkel op Google Maps, ...
Er bestaan heel wat QR Readers voor zowel de iPhone als voor Android phones. Even zoeken op Google met de termen "QR reader" + "iPhone" of "Android" en je zal er ongetwijfeld wel eentje vinden.
Google introduceert Google PlaceRank
Google is ook een lijstje aan het opstellen met de meest interessante plaatsen op Google Maps en deze worden bepaald door de Google PlaceRank. PlaceRank is een equivalent van de term PageRank en is ook opgebouwd uit een aantal factoren: Links op het internet, reviews, foto's, hoeveel mensen kennen het, en hoelang het bedrijf al bestaat.