Google past de komende maanden zijn
zoekmachine aan, zo
verklaarde de Wall Street Journal. Behalve de gebruikelijke links naar zoekresultaten zullen meer directe antwoorden en feiten worden weergegeven. WSJ baseert zich op een interview met Amit Singhal, software engineer/senior VP bij Google. Volgens Singhal gaat het om één van de grootste wijzigingen ooit in de manier waarop Google resultaten presenteert.
De relevantie van links naar andere webpagina’s verandert niet, er komt meer informatie bij. Het voordeel moet zijn dat gebruikers sneller informatie krijgen en niet altijd hoeven door te klikken op zoekresultaten. Verder wordt ‘semantisch zoeken’ ingevoerd, waarmee de zoekmachine beter de verschillende definities kan inschatten van gelijkwaardige zoekvragen, zoals ‘auto Jaguar’ en ‘dier jaguar’. Verder zullen de locatie van een
Google-gebruiker en het tijdstip van de zoekvraag de resultaten beïnvloeden. Google hoopt ook meer relevantie te kunnen bieden in het aanbieden van advertenties.
Google heeft in de afgelopen twee jaar een uitgebreide database ingericht met gegevens over personen, locaties en andere zaken. Die database moet de basis vormen voor de verbeterde zoekfunctionaliteiten.
Bron:
Belgian Cowboys, donderdag 5 april 2012