jan 21 / 2011
iPad heerst over tabletmarkt
Tabletcomputers zijn populairder dan ooit, maar de keuze is voorlopig nog te beperkt. Apple bezit haast een monopolie op de tabletmarkt.
De tabletmarkt groeide in het derde kwartaal van 2010 met 45,1 procent. Volgens cijfers van onderzoeksbureau IDC verscheepten de fabrikanten toen 4,8 miljoen tabletcomputers, tegenover 3,3 miljoen exemplaren in het tweede kwartaal.
Opvallend is dat die groei bijna geheel te wijten is aan het succes van de iPad. Maar liefst 4,2 van de 4,8 miljoen tabletcomputers (87,4 %) zijn afkomstig van de fabrieken van Apple. Voor heel 2010 schat IDC dat er wereldwijd zo'n 17 miljoen tablets zijn verscheept.
Maar het grote succes wordt dit jaar pas verwacht. Apple brengt zo goed als zeker een nieuwe versie van zijn iPad uit, en van de enorme hoeveelheid aangekondigde 'iPadkillers' moet uiteindelijk toch een deel de winkels bereiken. IDC schat dat er in 2011 zo'n 44,6 miljoen tabletcomputers verscheept zullen worden.
4,61 miljard omzet uit iPad
De concurrentie moet niet te lang meer op zich laten wachten, want momenteel slokt Apple vrijwel de hele taart op en laat het alleen wat kruimels achter. De technologiegigant heeft, mede dankzij het succes van de iPad, een recordkwartaal achter de rug.
Volgens financieel directeur Peter Oppenheimer zijn de iPad en diens accessoires verantwoordelijk voor 4,61 miljard van de recordomzet van 26,74 miljard dollar die Apple in de laatste drie maanden van 2010 verwezenlijkte.
Bedrijfswereld
Tim Cook, operationeel directeur en tijdelijk vervanger van Jobs, schat dat in vier op de vijf grote bedrijven de iPad wordt gebruikt of ge
Terug