jan 24 / 2013
Zeven op de tien Belgen actief op sociale netwerksites
BRON :
www.nieuwsblad.be - woensdag 23 januari 2013, 14u27
BRUSSEL - Bijna zeventig procent (69 procent) van de Belgische internetgebruikers heeft een profiel op minstens één
sociaalnetwerksite. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau InSites Consulting. Gemiddeld is de Belg actief op 1,4 netwerksites, terwijl 2 procent van de Belgen lid is van vijf of meer netwerken.
Uit het onderzoek blijkt dat bijna twee derde (62 procent) van de Belgische internetgebruikers een
Facebook profiel heeft. Het professionele sociale netwerk
LinkedIn (19 procent) volgt op de tweede plaats, gevolgd door
Google+ (18 procent).
Iets nieuw
Het overgrote deel (95 procent) heeft bovendien geen plannen om zijn sociaal mediagebruik in de nabije toekomst stop te zetten. ‘De consument is duidelijk tevreden over het huidige aanbod van sociale netwerksites, slechts een kleine groep internetgebruikers is steeds op zoek naar iets nieuws', legt Steven Van Belleghem van Insites Consulting uit.
‘Enkel websites die echt iets nieuws kunnen brengen, roepen interesse op.' De relatief nieuwe netwerksites Pinterest en Instagram kunnen daarom de harten van de internetgebruikers nog veroveren, luidt het bij InSites Consulting.
Merk
Exact 44 procent van de sociale netwerkgebruikers volgt bovendien minstens een merk via sociale media. Gemiddeld volgen de Belgen 11,1 merken. Ze lezen en delen de inhoud voornamelijk om informatie en promoties te ontvangen.
Marktonderzoeksbureau InSites Consulting nam in opdracht van IAB Belgium, de beroepsvereniging van de actoren binnen de digitale en interactieve communicatiemarkt, enquêtes af bij 7.827 respondenten uit 19 verschillende landen. In België namen 447 internetgebruikers deel aan het onderzoek.
Terug